اعتقادات دینی

بررسی و بحث در زمینه عقاید دینی

اعتقادات دینی

بررسی و بحث در زمینه عقاید دینی

پیام های کوتاه

ادعای ایمان بدون عمل

جمعه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۲، ۱۰:۴۶ ق.ظ

سوال: چرا برخی افراد دم از ایمان می زنند و آثار ایمان در آنها دیده نمی شود؟

جواب: ادعا کردن و سخن گفتن راحت بوده و خرجی ندارد و موونه زیادی نمی برد. هر کسی می تواند ادعای تقوا و ایمان و پرهیزکاری کند ولی عمل کردن و پیاده سازی آن در همه ابعاد زندگی ، کاری بس دشوار است.

به طور کلی افراد از جهت ارتباط بین ایمان و عمل, چند دسته می شوند:

1- افرادی که ادعای ایمان کرده و در عمل هم بر آن استقامت ورزیده و آن را اجرا نموده اند:
إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلاَئِکَةُ أَلاَّ تَخَافُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ(فصلت : 30)
به یقین کسانى که گفتند: «پروردگار ما خداوند یگانه است!» سپس استقامت کردند، فرشتگان بر آنان نازل مى‏شوند که: «نترسید و غمگین مباشید، و بشارت باد بر شما به آن بهشتى که به شما وعده داده شده است!

این افراد, مومنان ایده آل هستند که ایمان و عمل صالح را با هم دارند و در قران , با عنوان مومنین و عباد الرحمن شناخته می شوند که شرح حال رفتار و کردار آنها در آیات متعددی از جمله آیات آغازین سوره مومنون و نیز در سوره فرقان , ذکر شده است.*

2- افرادی که ادعای ایمان دارند و می خواهند با ایمان باشند یعنی می خواهند در عمل هم به مقامات بالای صالحین برسند ولی به خاطر کم همتی و ضعف در مقام عمل و در میدان امتحان به آنجا نمی رسند و عملشان مطابق ادعایشان نیست.

3- افرادی که از روی نفاق و دو روئی , در ظاهر ادعا می کنند ولی در واقع اعتقادی هم به آنچه می گویند ندارند.

4- افراد جاهل و نادان که ادعا می کنند منتها مصداق ایمان و مسیر عمل صالح و راه حق را نمی فهمند یا نمی خواهند بفهمند.

این دسته طیف عظیمی از قشریون مذهب گرا را شامل می شود که در راس آنها, خوارج قرار دارند که جاهلان متنسک نامیده شده اند. عوام ظاهر گرا نیز بعضا از این دسته خواهند بود.

5- افراد منحرف که اصل ایمان و تقوا را وارونه معنی کرده و در واقع , مکتب کفر و بی ایمانی را عین ایمان می دانند مانند معاویه و یزید که ایمان و دین را مطابق تفکر اموی و ضد اسلامی تفسیر می کردند.

6- برخی افراد, ایمان و عمل صالح را تنها در بخشی از زندگی خود پیاده کرده و در سایر جنبه ها, به جهات متعددی ، مومن و صالح نیستند. افرادی هستند که نماز می خوانند , روزه می گیرند و احیانا حج هم می روند ولی در عین حال, از ظلم اجتناب نکرده, غیبت و بدگویی را مرتکب شده و از مال حرام گریزان نیستند که این افراد هم کم نیستند.

در میان این شش گروه, تنها گروه اول هستند که دم از ایمان می زنند و آثار آن هم در رفتار, گفتار و منش آنها دیده می شود.

ان شاء الله که ما و شما نیز از همین گروه باشیم و بتوانیم عمل صالح را در تمام ابعاد زندگی پیاده کنیم.

نظرات  (۴)

با سلام
در وبلاگ یاس کبود به سوالات یکی از اهل تسنن پاسخ داده شده
شما دعوت شدید تا ما را همراهی کنید.
ممنون از شما مدافع حقانیت امیر المومنین
http://najiye.blogfa.com/post/201
ای کسانی که ایمان آورده اید! چرا سخنی می گوئید که عمل نمی کنید؟! نزد خدا بسیار خشم آور است که سخنی بگوئید که عمل نمی کنید.

سوره صف ایات دو و سه
سلام
سرعت به روزرسانی تون زیاد شده
با این سرعت پیش برین از نور جلو میزنید
ممنون از مطالب مفیدتون
فکر میکنم بد نباشه علت چندهمسر بودن پیامبر رو به عنوان یه موضوع سوال برانگیز بیان بفرمایید.ولی ممکنه موضوعات قابل بحث تری هم باشه که خودتون بهتر میدونید
پاسخ:
امید وارم سرعت بروزرسانی, مورد چشم زخم واقع نشود. در باره چند همسری پیامبر ص و ائمه اطهار بعدا بحث می کنیم. در هرحال, طرز فکر جامعه رو باید بر طبق سیره معصومین تطبیق کنیم نه این که سیره معصومین رو به طوری توجیه و تفسیر کنیم که مطابق طرز فکر ما باشه(دقت فرمایید)
سلام خوبین ؟ اگه به فوتبال و اخبار جام جهانی علاقه مندی زود بیا به این آدرس و اگه دوست داری با ما تبادل لینک کنی برو به این آدرس link.esfmd.com

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی