اعتقادات دینی

بررسی و بحث در زمینه عقاید دینی

اعتقادات دینی

بررسی و بحث در زمینه عقاید دینی

پیام های کوتاه

نیاز به دین (1)

چهارشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۱، ۰۹:۳۶ ق.ظ

یکی از مباحث مشهور و سوالات اساسی در مورد دین این است که ما چه نیازی به دین داریم و مگر عقل ما نمی تواند خودش برنامه زندگی را بریزد و سعادت انسان را پایه ریزی کند.

جواب: عقل انسان در جهات مختلف محدودیت هایی دارد و نمی تواند برنامه کامل و جامعی برای زندگی تدوین کند. در این جا تنها به بحث اخلاق و نیاز اخلاق به دین می پردازیم.

مذهب پشتوانه ای برای اصول اخلاقی انسانی همچون عدالت، امانت، درستکاری ، برادری ، مساوات ، حق شناسی ، گذشت و ... است که زندگی انسان را نظم و آرامش می دهد چرا که بدون دین این اصول اخلاقی , اصالت خود را از دست می دهند و در حد یک سری توصیه های غیر لازم الاجرا و یک سری نصایح مشفقانه ای که اجرای آن خوب و نه لازم و اختیاری و نه اجباری است ، در می آیند لذا ضمانت اجرایی نخواهند داشت.

علاوه بر این , صفات اخلاقی بر یک سری کیفیات ذاتی و اعتقادی استوار هستند که از دین گرفته می شوند.

دین اصول اخلاقی را جهت می دهد و د رمسیر رشد و کمال و در راه صحیح, هدایت می کند. توضیح این که:

ممکن است عدالت، حقوق بشر, برادری و درست کاری را همه انسانها قبول کنند و خوب بدانند اما هر کس بر طبق عقیده و مسلک خود آن را جهت می دهد و یکی اجرای عدالت را به تجاوز به کشورهای ضعیف تفسیر می کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۱/۱۰/۲۷
حسین قاسمی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی